Dec 17, 2010

Keajaiban Abad Ke-21

Banyak sangat perkara yang pelik telah terjadi pada abad ke-21 ni.Namun tidak semua yang kita ketahui.Mari kita lihat sedikit sebanyak keajaiban yang aku korek.Korek(copy name blog orang sat)

Keajaiban 1 = Highway menggunakan air.


Mesti korang pelik kan,sebelum nie asyik highway jalan raya jer.Sekarang ni da siap ada highway air lagi.Tapi kat Thailand aku rase dah biasa la,tapi xla macam yang dalam gambar nie kan.Ok,ni sedikit info tentang highway air ini.Ia terletak di Magdeburg, Jerman dan menelan kos sebanayak 500Juta Euro.Highway air ini juga memakan masa pembinaan selama 6 tahun.







Ini adalah jambatan untuk highway air ni.


Sumber




Keajaiban 2 = Kapal yang terbesar di dunia

Sekarang kapal lak,entry lepas Mesin Pengorek Terbesar Di Dunia.Haish,abes da idea aku ni.Layankan aje la,tapi kategori kapal la bukan Cruise.Karang ada pulak yang nak membantah.Kapal bukan sebarang kapal,kapal datang dari Norway!.


Jauh kutip maklumat tentang kapal ni untuk dikongsikan bersama dengan pembaca setia.Ok,mari korek sikit maklumat tentang kapal ini.Kapal ini adalah kapal pengangkut.Abes semua benda dia nak angkut.Ini contoh-contoh benda yang die telah berjaya angkut.


Ini adalah kapal pemusnah USS Cole yang telah dikutip balik ke US sebab tersngkut dengan pengebom mati di Yamen.

Ini pula radar tentera yang di angkut.Maklumat Radar tentera.



Inilah dia platform minyak.Cara kapal ini mengangkat benda-benda nie semua adalah semudah 1,2 dan 3.

1.Tenggelamkan di dasar

2.Kapal dinaikkan


 3.Menuju ke destinasi


Keajaiban 3 = Kincir angin di tengah laut
Kincir angin ini telah dibina di Denmark.Untuk pengetahuan korang,Denmark adalah taiko dalam bidang kincir angin semenjak tahun 1970.Kincir angin ini menghasilkan sebanyak 18.9% tenaga elektrik.Lebih lanjut.



Berikut adalah gambar bagaimana ia diangkut dan dibina.





 

4 comments:

Hani Mynis said...

best giler tgk gambar besar2 cmni! terowong keretapi bwh tanah yang awk post aritu kira gak sebagai keajaiban abad 21 tak ? ade tak keajaiban lain...? saya suka baca!!

Abun said...

Wah thanks cik Hani Mynis,banyak sangat la nk kne dientrykan cmtu.Pelahan2 k.cik Hani bila nak post sumthing.Waiting for ur tips in Love..hehehe

Aliah Hanim said...

ahaha , sungguh menarik entry ni . apa lg yang anda dapat korek selain korek mengenai kapal ? nak baca nak baca heee

Abun said...

korek idung boley?hehe..baca la entry2 lepas pon bnyak yang menarik.Ni tngah brusha menyiapkan entry.Bz skit lately.nway thanks comment n melawat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...