Dec 18, 2010

Stay Green!

Selamat behujung minggu semua! Hari ini pagi2 buta da hujan..so terdetik idea aku nk posting pasal Green! atau senang cerita cintailah alam sekitar.Semua boleh bertindak sama-sama untuk menanamkan sifat ini.Pendek kata macam korang duduk rumah la,tutup kipas kalu xde orang kat bilik atau tutup lampu kalau da pagi.Sekarang dalam RMK 10 kan ada menyebut pasal Green Tech.So terbitlah barangan-barangan yang berperinsipkan Green.

Green Tech ini adalah berasaskan pasal "Penjimatan Tenaga" bukan pasal tenaga sahaja malahan banyak lagi yang berkaitan dengannya seperti yang telah berjaya dilakukan di Jusco dan Carefour sekarang "No Plastic Bag Day"


Sorry ada termasuk model lak dalam gambar ni.Disini,ada sedikit produk baru yang aku jumpa menarik untuk kita sama-sama lihat.Ia adalah Cecair Kayu,yang mana adalah 100% kayu mengantikan barangan plastik.
Ini adalah hasil dari idea di Jerman yang mana telah menghasilkan material baru yang boleh menggantikan plastik dengan suatu yang asli iaitu kayu.Material yang dicipta khas ini dipanggil Arboform


Kelebihan Arboform ini adalah ia mudah untuk dibentuk.Lanjut


Sedikit lagi info yang aku dapat dan ingin dikongsi bersama mengenai plastik ini.Sempena mereka yang menyambut Hari Natal,apa kata kalau korang cube menggunakan botol plastik untuk mendecorate pokok krismas.



Smart per,plus guna led or mentol dalam botol plastik tu.Bukan plastik sahaja yang boleh diguna pakai,lihat sedikit gambar dibawah.


Tin minuman


Majalah dan botol kaca


CD

 Kayu

Ini sedikit video yang aku sempat cari.


Jestru itu,marilah kita sama-sama mencintai alam sekitar dan berjimat!!!.



3 comments:

Hani Mynis said...

cantik giler semo krismas tree tu! ketip nye semo2 idea...huhu....nanti g Jusco siap2 bawak bag isi barang..kalo beli barang skt je kat kedai runcit, ta yah mintak plastik! jaga alam sekitar! n tak semak umah ngn plastik manyak2! hehe..suka entri ni!

Abun said...

yeah,stay green...tmbahan idea,bawak beg sendri untuk beli batang.Chaiyok Malaysia in Green Tech!!!

Abun said...

batang...@barang,sorry didnt meant it

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...