Dec 19, 2010

Wind Lens

Sungguh seronok hari ini,banyak benda yang aku jumpa dan nak dikongsikan bersama.Wind Lens ini adalah salah satu daripada jenis wind turbine yang pernah aku post sebelum ini.


Lupakan dulu pasal wind turbine jenis 3 bilah, mari kita pandang kehadapan dengan idea baru yang telah dicipta oleh Professor Yuji Ohya dari Kyushu Universiti.Wind Lens yang berbentuk seperti isi sarang lebah ini adalah 3 kali lebih bagus dari wind turbine tepi pantai yang lain.


Struktur binaan yang telah dibuat adalah sama seperti aplikasi kanta pembesar tapi dalam kes ini adalah wind turbine.Nama Wind Lens adalah sempena teori lensa kanta pembesar. Ia tidak menggunakan banyak objek yang bergerak,hanya ring bulatan (lensa kanta pembesar) yang bergerak untuk membesarkan permukaan tenaga angin.Setiap kanta yang berdiameter 112m ini dapat menyediakan tenaga yang cukup untuk purata penggunaan tenaga elektrik di rumah.

Dengan adanya teknologi baru ini,Malaysia mungkin dapat menggunakannya untuk membantu sumber penjanaan tenaga elektrik dan tambahan idea aku adalah apa kata kalau tukar dia punya platform dengan solar panel.Lagi addition power sikit.

Untuk mereka yang berminat nak mempelajari prinsip dan teori yang digunakan.Klik sini.

5 comments:

Hani Mynis said...

cool!!!

NURUN said...

ENTRY YG MENARIK. SEBELUM NI XPENAH TAU TENTANG BNDE TU.

Abun said...

Ni teknologi baru,saje kongsi2..tapi benda ni x di producekan lagi...

KNS said...

memang menjimatkan.
Bayang setiap rumah ade 1.
wah... hebat2
=D

Abun said...

untung la kalu setiap rumah ade..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...