Dec 20, 2010

Nanowire Battery

Selamat hari Isnin yang ceria semua!. Hari ini kita berkongsi ilmu mengenai Nano teknologi yang mana sedang aktif digunakan. Contohnya pada produk penjagaan yang kini bersepah-sepah mengejar mengaplikasikan teknologi ini.Plus,menjadi kebanggaan juga untuk warga UTM.



Masuk topik utama kita, Nanowire Battery. Satu evolusi dalam dunia bateri di mana Nanowire Battery ini mampu manyimpan tenaga 10 kali ganda cas daripada Lithium-Ion bateri. Lithium-Ion bateri yang biasa digunakan dalam handphone dan juga laptop.Teknologi ini telah dijumpai oleh penyelidik dari Stanford iaitu  Yi Cui seorang penolong professor di lab sains bahan.

Nanowire Battery

Gambar yang di ambil dari scanning electron microscope untuk Silicon Nanowire sebelum (kiri) dan selepas (kanan)

Dengan kuasanya 10 kali ganda, ianya telah menarik perhatian syarikat kereta elektrik dan juga rumah solar untuk menggunakan teknologi ini. Lihat sedikit video dibawah:-

Antara produk nano yang menjadikan aku sedar keunikannya adalah produk pemusnah nano. Contohnya dalam cerita The Earth Stood Still dan juga cerita Gi Joe.

Untuk pelajar Engineering yang berminat dengan  "High-performance lithium battery anodes using silicon nanowires," klik sini 
  

2 comments:

Hani Mynis said...

siyesly lagi kecik dari rambut? yeke?

Abun said...

yup...see it urself..try to to klik sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...