Dec 15, 2010

Senarai Ciptaan Manusia Yang Paling Mahal Di Dunia

Di sini adalah antara objek-objek yang mahal dicipta manusia. Mari kita lihat:

1.International Space Station


Objek ini berada di kawasan bawah orbit Bumi ataupun senang cerita di angkasa lepas.  Nilai harga untuk menyiapkkan objek ini sahaja menelan belanja sebanyak USD 157 Billion.  Objek ini dibina unutk dijadikan sebagai stesen angkasa lepas.  Namun objek ini masih lagi dalam proses pembaik pulih dan dijangka akan siap di bina pada 2011.  Boleh la kita pasni naik ke bulan pulak~

Lebih lanjut

2.Itaipu Dam


Berikut adalah Itaipu Dam yang terletak di Paraguay.  Itaipu Dam ini adalah sebuah empangan hidroelektrik yang dibina dengan kerjasama antara Paraguay dan Brazil.  Ianya di bina di Parana River dan menelan belanja sebanyak USD 27 Billion. Empangan ini siap dibina pada tahun 1984.  Aku pon tak lahir lagi.  Hebat betul lah diorang ni.


3.Three Gorgeous Dam


Ini pula merupakan empangan yang terbesar di dunia yang telah dibina di Sandouping, China.  Empangan ini menelan belanja sebanyak USD 25 Billion.  Namun, ianya dijangka siap pada tahun 2011.  Semua nak buat empangan terbesar jer. Manusia...tak pernah cukup. Hish!

Lebih lanjut

4.  Kansai International Airport



Ini adalah lapangan kapal terbang yang telah dibina pada tahun 1994.  Ianya terletak di Osaka Bay, Japan.  Kos pembinaan lapangan ini sahaja adalah sebanyak USD 15 Billion.  Sebab utama dibina Airport ini adalah kerana kekuranagan kawasan tanah yang dimiliki Jepun.  So lepas ni, Singapore nak tiru ke tidak agaknya ek?


5. Channel Tunnel


Terowong Channel yang berukuran sejauh 50.5 km ini merupakan terowong keretapi dasar laut yang terpanjang di dunia. Terowong ini menghubungkan kawasan Folkestone, Kent berhampiran Dover yang terletak di UK dengan kawasan Calais yang terletak di Utara Perancis! Terowong yang dibina merentasi dasar Selat Dover ini menelan kos pembinaan sebanyak USD 15 billion. Pada tahun 2007, Terowong Channel yang telah dibina pada tahun 1994 ini disenaraikan didalam Senarai Tujuh Keajaiban Dunia Moden (Sumber).

Lebih lanjut

6. Palm Jumeirah


Palm Jumeirah ini merupakan satu kawasan kepulauan buatan manusia yang terletak di Dubai. Seperti yang kita maklum, Dubai sekarang ini memang terkenal dengan kegilaan mereka untuk mereka dan membina segala jenis bangunan yang paling pelik, paling moden, paling besar ataupun paling tinggi. Pulau yang berbentuk pokok palma yang menelan belanja kos pembinaan sebanyak USD 12.3 billion ini dijangka akan menjadi antara Destinasi Percutian utama dunia. 




2 comments:

rms said...

perghh. cantik gle palm jumeirah. konpem mahal kawkaw kalau nak pg sana

Abun said...

Memang mahal gila,biasa la dubai kan kaya.Jauh beno hang nak p tu.Baik p kat Banting,Selangor je.Ade gak yang macam Palm Jumeirah.Tapi bentuk kelapa sawit la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...