Dec 2, 2010

VTEC (Honda) VS VVT-i (Toyota)

Seperti mana yang kita tahu,kereta dari Jepun ini mempunyai dua perbezaan yang ketara. Namun, antara dua jenis enjin ini, yang manakah lebih memberi kuasa torque lebih dan yang mana juga yang memberikan penjimatan minyak? Mari kita mulakan dengan VTEC.

VTEC adalah dari singkatan daripada Variable Valve Timing and Lift Electronic Control manakala i- VTEC pula adalah tambahan (i=intelligent) lebih kurang macam Campro up sikit jadi Campro  Switching system (CPS).Mari kita tengok bagaimana ia beroperasi.


Ringkasan dari video diatas, bila kita dalam keadaan pemanduan normal dimana rpm meter dalam lingkungan 2500 ke 3500 . Minyak petrol yang disedut adalah minima dan bila kita cuba memandu secara agresif pada rpm 4500 ke atas, roker arm yang tengah-tengah akan di kunci dan menghasilkan lebih isipadu minyak dan memberikan kuasa lebih pada kenderaan.
Rujukan
 

Selanjutnya tentang VTEC yang lain.


Mari kita lihat pula pada teknologi enjin Toyota VVT-i. VVT-i adalah singkatan daripada "Variable Valve Timing with inteligent" yang mana telah memenangi award Engine of the Year 2000. Mari kita lihat bagaimana ia beroperasi.

 

VVT-i menggunakan sistem computer control sistem dan memberikan sedikit boost pada kenderaan apabila sampai ke tahap pemanduan aggresif.




Kesimpulanya,kedua-dua enjin ini
merupakan teknolgi yang bagus dan tersendiri.

2 comments:

Hani Mynis said...

umangai skema giler tajuk..hehehe..sesuai ngn jiwa la tu kan...

Abun said...

tengah mencuba memberi maklumat yang menarik..nway thnks for the comment n follow the blog.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...